Big Picture Learning studiereis 2019 (2 van 3)

Deel dit bericht op

Dinsdag 30 april 2019

Vandaag is de eerste dag waarop we the MET in Providence bezoeken! Allemaal hebben we onze eigen vragen en doelen gesteld.

Evert en ik zijn ingedeeld bij de locatie Equality. We worden ontvangen met een groot applaus, wat ons een beetje verlegen maakt. Na een korte voorstelling krijgen we een geweldige Pick me Up over het onderwerp Islamophobia.

De jongen die heel stoer een hele zaal met leerlingen toespreekt is zelf moslim. De enige in het hele gezelschap! Hij vertelt over de Islam en wat het voor hem betekent om als moslim in de US te leven. Hij vertelt over de misconcepties die er bestaan t.a.v. de islam en hoe dat, vooral na 9/11, zijn leven en dat van zijn familie negatief beïnvloedt. Zijn verhaal is niet vrolijk en zijn advisor weet de wat negatieve kijk op het geheel te doorbreken met een komische opmerking. Al met al een bijzonder begin van de dag en voor mij een bevestiging hoe belangrijk het is om regelmatig een Pick me Up te organiseren.

Na de PMU worden Evert en ik aan een advisor gekoppeld. Ik ga met advisor Toni de LTI van één van haar studenten bezoeken: een peuterspeelzaal. Daar zie ik precies wat maakt waarom ik BPL zo fantastisch vindt. Melissa, een 9th graduate student, geeft een les over mondhygiene aan zo’n 25 kleine peuters. Haar passie is de orthodontologie, ontstaan toen ze een filmpje zag waarin een peuter overlijdt aan een bacteriële infectie in zijn mond. Melissa wil daarna graag alles doen om ervoor te zorgen dat kinderen leren goed en hygiënisch met hun gebit om te gaan. Haar intentie is om een LTI bij een tandarts te vinden, wat ook lukt. Helaas mag ze daar alleen observeren en een beetje assisteren. Met behulp van haar advisor vindt ze er nog een andere LTI naast bij een peuterspeelzaal. Melissa en haar advisor bedenken hoe ze haar LTI bij de peuters zo in kan vullen dat ze haar passie voor orthodontologie toch ook kan inzetten. En dat lukt! Van de orthodontist krijgt ze alle materialen om lessen over mondhygiëne te geven aan de peuters met wie ze werkt. Het is werkelijk prachtig om te zien hoe ze vol passie aan deze kleine mensen overbrengt hoe belangrijk het is om je tanden goed te verzorgen. Ze doet dit middels kleurplaten en zelfgemaakte plakplaten.

Ik heb vandaag een heel mooi voorbeeld gezien van hoe BPL bijdraagt aan goede loopbaanbegeleiding. Door studenten de ruimte en mogelijkheden te bieden om hun werkelijke interesse te zoeken en een LTI te vinden die aansluit bij die interesse, ontstaat bij hen een bepaalde flow. Melissa zal haar toekomstige baan met veel passie en vanuit een intrinsieke motivatie gaan uitvoeren, dat was nu al heel duidelijk te zien.
En dat is volgens mij precies wat we in ons onderwijs willen bewerkstelligen!

Map Koers (MBO Utrecht)

Op dinsdag 30 april werden Map en ik ontvangen bij de PMU. Zie hiervoor het verslag van Map.

Na de PMU ben ik naar een advisory geweest van de 12th grade, het zijn allemaal schoolverlaters. De sfeer voelt onmiddellijk vertrouwd aan. Doordat er vloerbedekking in de klas ligt en er een keukenwand is, is de huiskamersfeer helemaal compleet wat mij betreft.

Alle leerlingen zijn bezig op de laptop. Sommige zijn met een project bezig andere met hun leerplan.

Een van de leerlingen laat me zien dat hij aan een project over een 3D-printer heeft gewerkt. Hij heeft in zijn project duidelijk gemaakt dat de school zo’n printer nodig heeft. De printer staat inmiddels daadwerkelijk in de school. Hijzelf wil een vervolgopleiding in de ICT gaan doen.

Ik ben een half uur in deze advisory geweest.

Daarna ga ik met Caitlin op stap. We gaan een leerling bezoeken op haar LTI. Het is een meisje van 14 jaar die op een basisschool haar LTI doet. Ze wil een aantal tekenlessen geven.

De LTI lijkt misschien op stage maar het uitgangspunt is anders. Dat wordt me hier duidelijk. Stage is bij ons gericht op het vinden van werk. Hier is de LTI een onderdeel van je project. Wat vind je leuk en wat kun je daarvan in de echte wereld vinden en er mee aan de slag gaan.

Voor deze leerling zou dat maar zo kunnen zijn dat ze kinderen erg interessant vindt. Echter, het zou ook anders kunnen zijn. Misschien vindt ze kunst boeiend en komt ze daardoor op die basischool terecht. De tijd om dat uit te vinden ontbrak vandaag. Wie weet kom ik daar later nog achter.

Het verschil met LTI hier en stage bij ons is een leerzame ervaring voor vandaag geweest.

Evert Kin (Gooise Praktijkschool)

Deel dit bericht op

© BigPictureNederland.nl | Alle rechten voorbehouden | Cookies | Privacyverklaring