«Vorige bericht

Meester Wouter 'laat het zien!'

Deel dit bericht op

Toen mijn directeur mij vroeg of ik op kosten van de school (als een van de laatsten van het team) naar Amerika wilde, als inspiratie voor de Big Picture filosofie, heb ik beleefd geweigerd.

Dit zou het begin kunnen zijn van een moeizame werkrelatie, maar dat was het niet.

Ik zal mij eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Wouter Dijksman, 49 jaar jong en 23 jaar werkzaam in het onderwijs, waarvan 14 jaar in het Praktijkonderwijs. Ik werk op het Futura College in Woerden, een Big Picture school sinds 4 jaar. Ik geef daar verschillende vakken en ben mentor van de bovenbouw Groentechniek (mijn passie).

Ik had de afgelopen jaren verschillende groepen collega’s naar Amerika zien gaan om daar geïnspireerd te raken door de manier waarop Big Picture Learning (BPL) daar vorm wordt gegeven. Na afloop van elke groepsreis werd er een korte presentatie van maximaal 15 minuten aan het team gegeven, maar ik had na afloop altijd zoiets van: “Maar wat kunnen wij er mee?”. Er werden weinig opbrengsten gegenereerd en dat stoorde mij. Ik had mij dan ook voorgenomen om het anders te willen doen.
Ik wilde iets tastbaars mee terug nemen naar school en dit direct kunnen gebruiken in de praktijk. Ik voelde mij verplicht het maximale uit mijn BPL reis te halen, alleen al omdat ik op kosten van de school ging en mijn collega’s mijn lessen op moesten vangen in mijn afwezigheid.

Ik wist dat ik naar een school in het bijzonder wilde: het Prakticon in Doetinchem. Wij waren daar als team 4 jaar geleden geweest tijdens een bliksembezoek, als kick-off van onze BPL school. Toen leek mij dit een BPL school in optima forma. Verder leek het mij zinvoller om op een Nederlandse school, met Nederlandse leerlingen en bijbehorende normen en waarden de BPL filosofie te ervaren in plaats van dat verre en (in meerdere opzichten) vreemde Amerika. Dit heb ik ook verteld aan mijn directeur, direct na bovenstaande openingszin. Na een kort gesprek was hij ‘om’ en kreeg ik toestemming om het te gaan regelen.

Lang verhaal kort, ik ben van maandag 10 oktober tot en met vrijdag 14 oktober bij het Prakticon op bezoek geweest. Ik heb daar een hele werkweek ervaren, lessen meegedraaid, met heel veel collega’s en leerlingen gesproken en het was geweldig!

Wat mij vooral opviel was de openheid van iedereen op school. De tijd en moeite die voor mij genomen werd en de gastvrijheid die ik ervaren heb. Dit niet in het minst dankzij mijn gastheer Eelco. Er is gedurende de hele week sprake geweest van uitwisseling, in woord, maar ook tastbaar in de vorm van documenten, lesmaterialen, foto’s van mijn werk op het Futura.

Het waren hele intensieve werkdagen van 8.00 tot 16.00 uur, als ik weer naar mijn hotel in Zeddam terugreed. Hoofd vol informatie, ideeën en inspiratie. Na een heerlijk diner in het hotel, werden deze informatie en ideeën door mij verwerkt in een presentatie voor mijn eigen collega’s.

Na een (veel te korte) week heb ik (met moeite) afscheid genomen van het Prakticon en ben terug naar Woerden gereden.

Ik heb later op het Futura een tweetal presentaties gegeven. Een aan de schoolleiding van een heel uur (we moesten stoppen vanwege de drukke agenda) en een week later een presentatie van twee en een half uur aan mijn collega’s. In deze presentaties heb ik verteld over mijn ervaringen, mijn ideeën voor verandering en hebben wij samen uitgebreid gesproken over hoe wij BPL op het Futura (nog) beter vorm kunnen geven dan wij nu al doen. Een frisse blik helpt daarbij enorm, naast alle informatie die ik heb meegekregen van Eelco en zijn geweldige team. Ik kreeg erg veel complimenten van de schoolleiding en mijn collega’s na afloop van deze presentaties. Het werd als erg zinvol ervaren en men werd door mijn verhaal geïnspireerd.

Zijn er nu dan wel opbrengsten? Jazeker! Er is een groep enthousiastelingen gevormd (het BPL-lab) die een aantal aspecten onder de loep gaat nemen die wij verbeterd willen zien op onze school: het rooster, versterken van het begrip ‘eigenaarschap’ (onder collega’s en onder leerlingen) en het ‘ Leerlingenboekje BPL’. (Dit laatste heeft men op het Prakticon en geeft handvatten voor leerlingen (maar zeker ook voor ouders en docenten) over hoe BPL vorm wordt gegeven op het Prakticon.)

Het moto is: alles mag en mislukken kan niet. We pakken een onderdeel bij de kop en gaan daarmee aan de slag. Alles wordt gedeeld met het team, zodat het ook vanuit het team komt.

Ik realiseerde mij van het begin af aan dat ik de eerste was die NIET naar Amerika zou gaan, maar naar een Nederlands school. Dit was voor iedereen wennen: voor mijn eigen school, voor Bart van Kuijk (KPC), voor de ontvangende school (Prakticon) en voor de Vereniging Big Picture Nederland.

Ik kan het echter iedere docent en iedere school aanraden en ik hoop dan ook van harte dat er nog vele collega’s en scholen zullen volgen. Mijn deur op het Futura staat in ieder geval open voor eenieder die behoefte heeft aan uitwisseling en inspiratie en als er iets is wat ik kan doen om dit voor meerdere mensen mogelijk te maken, ben ik jullie man!

Meester Wouter laat het zien!

Wouter Dijksman

Deel dit bericht op
«Vorige bericht

© BigPictureNederland.nl | Alle rechten voorbehouden | Cookies | Privacyverklaring